پرفروش ترین و پرطرفدارترین نهال پسته

پرفروش ترین و پرطرفدارترین نهال پسته کدامند ؟

پرفروش ترین و پرطرفدارترین نهال پسته کدامند ؟

یکی از رایج‌ترین و البته پرطرفدار ترین آجیل‌ های فروشگاهی پسته می‌باشد. کاشت نهال پسته زودبازده در باغچه کوچک خانه‌ تان تجربه خوبی از داشتن یک پسته زود ثمر را القا خواهد کرد. با استفاده از این نهال ها از نزدیک شاهد رشد و ثمردهی آن خواهید بود. اگر در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، کاشت نهال یا درخت پسته بسیار بازدهی خوبی خواهد داشت. در این بخش به بررسی پرفروش ترین و پرطرفدارترین نهال های پسته می‌پردازیم.

پسته چیست ؟

پسته درختی است که پایه آن کوتاه بوده اما بازدهی بسیار بالایی دارد. به درخت پسته صفت خندان را هم داده‌اند. درخت پسته را خندان صفت می‌نامند. مغز پسته مغزی پر از خاصیت است، که با قیمت بسیار بالا و خواص فراوانی از آن یاد می‌شود. مرکز اصلی کاشت و برداشت پسته را کشور ایران و بعد آمریکا اعلام می‌کنند، که هر کدام با کاشت بهترین نهال‌ها بار و ثمر فراوانی را دریافت می‌کنند.

نهال پسته چیست ؟

نهال یا درختچه کوچکی از پسته که بعد از رشد به ارتفاعی نرمال و طبیعی در حدود 6 تا 10 متر می‌رسد، نهال پسته گفته می‌شود. تنه نهال‌ها با توجه به اینکه در سال اول هرس شود یا نه، به دو یا سه عدد می‌رسد. نهال‌ های پسته از دو پایه تشکیل شده‌اند. منظور از دو پایه این است که در کاشت باید حتماً نهال‌ های نر و ماده پسته را با هم کاشته و منتظر ثمر خوب باشید.

البته نکته حائز اهمیت این است که در بسیاری از اقلیم‌ های آب و هوایی نیازی به وجود نهال نر نیست. زیرا در بسیاری از شرایط آب و هوایی از جمله سرعت باد یا گرم و سرد بودن می‌توان برای هر 15 نهالی که ماده هستند، از یک نهال نر مورد استفاده قرار دهید. نهال پسته هیبریدی یکی از نهال‌ هایی است که با همه پایه‌ های نهالی قابل پیوند و سازگاری می‌باشد.

اعلاترین نهال‌ های پسته

قطعاً نمی‌توان طعم و مزه پسته ایرانی را با پسته‌های خارجی مقایسه کرد. زیرا علاوه بر اینکه از نظر ارزش غذایی بسیار با ارزش و مغزی می‌باشند، دارای خواص فراوانی هستند. اما نمی‌توان چشم بر نهال‌های پسته کشورهای دیگر بست. هر چند حکایت پسته ایرانی به خصوص پسته نهال پسته زود بازده با بسیاری از کشورها فرق دارد، اما بسیاری از نهال‌های پسته کشورهای سوریه، مصر، ایتالیا، یونان و پاکستان هنوز هم جزء مرغوب‌ترین و برترین نهال پسته شناخته می‌شوند. این میوه پرخاصیت در ایران از انواع نهال‌های اصلی و اعلا تولید می‌شود، که بهترین آنها نهال‌ های اکبری، کله قوچی، احمد آقایی و غیره می‌توان اشاره کرد.

معرفی نهال‌ های پسته پرطرفدار

نهال‌ های پسته از نظر سازگاری با شرایط جغرافیایی گرم و خشک سازگار بوده و این نهال با گرما و سرما به خوبی سازش خواهد داشت. اما بسیاری از نهال‌ها و حتی بهترین نوع آن‌ها با هوای معتدل سازگار نیستند و باید حتماً در شرایط خشک باشند. در ادامه به معرفی پر طرفدار‌ترین و معروف‌ترین نهال پسته می‌پردازیم.

نهال پسته احمد آقایی

از نهال‌ های مهم و البته بسیار سرشناس در انواع پسته، نهال احمد آقایی هست. این نهال همانند نهال‌ های پسته زودبازده، خیلی سریع گل کرده و ثمر می‌دهد. این نوع نهال باردهی بسیار بالایی دارد، به طوری که در هر هکتار چیزی حدود سه تن بار می‌دهد. این رقم تاثیر و ارزش تجاری بسیار بالایی خواهد داشت.

نهال پسته هیبریدی

در بین تمام نهال‌ های معروف و پر طرفدار، این نهال در ایران کشت شده و جایگاه خاصی را برای خود رقم زده است. زیرا این نهال یک نهال پیوندی است، که در برابر آفت و سرما مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد. پس نیاز به مراقبت و پرورش کمتری دارد.

از نظر باردهی هم این نوع نهال دارای باردهی بالا و بسیار فوق العاده‌ای می باشد. علت پر طرفدار بودن آن، علاوه بر مواردی که گفته شد، هرس این نهال است. یعنی شما می‌توانید با هرس کردن شاخه‌ های این نهال، آنها را به سمت بالاتر فرستاده تا هنگام برداشت پسته مکانیزه، مشکلی پیش نیاید

پرفروش ترین و پرطرفدارترین نهال پسته

نهال پسته کله قوچی

اگر بخواهیم یکی دیگر از نهال‌ های پسته پرفروش و معروف را معرفی نماییم، باید به نهال پسته کله قوچی اشاره کنیم. این نهال از نظر رشد به طور متوسط رشد می‌کند و خیلی سریع گل می‌دهد. اما برخلاف نهال‌ های پسته‌ی زودبازده به سرعت خیلی کمتری به ثمر می‌نشیند. شکل پسته تولیدی آن شبیه به فندق می‌باشد، اما کمی از آن درشت‌تر است. همچنین وزن آن هم نسبت به دیگر پسته‌ها بیشتر می‌باشد. این نهال در برابر گرما مقاومت بسیار خوب و بالایی دارد. اما در برابر گرمای شدید و سوزان از بین می‌رود.

نهال پسته قزوین

همانطور که از نام این نهال بر می‌آید، نهال پسته قزوین در استان قزوین کاشت و برداشت می‌گردد. از محصول و ثمره آن بیشتر در خلال پسته استفاده می‌گردد. میوه این نهال به رنگ سبز و دارای مغزی بسیار ریز می‌باشد. اما از نظر اقتصادی خیلی به صرفه می‌باشد. باردهی بهترین نهال پسته قزوین همانند نهال پسته‌ های هیبریدی از کیفیت مطلوبی برخوردار می‌باشد.

نهال پسته خوشه‌ای

پسته‌‌ هایی که از این نوع نهال به ثمر می‌رسد، یکی از اقلام تجاری به حساب می‌آیند. این نهال از عمر طولانی برخوردار است. نهال خوشه‌ ای عمر مفید خود را از 5 سالگی شروع کرده تا حدود 45 سالگی ادامه پیدا می‌کند. از نظر باردهی این نهال در هر هکتار حدود 6 تا 8 تن پسته را تولید می‌کند. علت محبوبیت این نهال، تحمل شرایط آب و هوایی متفاوت است. یعنی درختان پسته در برابر گرما و سرمای بسیار شدید مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان داده و قادر هستند، دما هایی در محدوده 30 و 40 را به راحتی تحمل کرده و ثمر دهند.

پرفروش ترین و پرطرفدارترین نهال پسته

پرفروش ترین و پرطرفدارترین نهال پسته

جمع بندی نهایی

در این مقاله تلاش کردیم، به معرفی پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین نهال‌ های پسته بپردازیم. اما به دلیل بالا بودن تعداد آنها قادر به معرفی همه آنها نبودیم. اما نهال‌ های معرفی شده همه از پرکاربردترین نهال‌ ها می‌باشند، که در صورت تمایل به کاشت نهال پسته بهتر است به انتخاب یکی از آن‌ها بپردازید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *