بهترین زمان سمپاشی درختان و نکات لازم درباره آن

بهترین زمان سمپاشی درختان و نکات لازم درباره آن

مقدمه

یکی از راهکارهای مهم و حیاتی برای مراقبت از درختان، سمپاشی آن ها در زمان مناسب است. با سمپاشی اصولی درختان می توانید آن ها را در برابر آفات ها و بیماری ها مقاوم تر کنید. برنامه سمپاشی موثر برای درختان نیازمند دانش کافی درباره شناخت انواع آفات ها و بیماری های موجود در انواع درختان است. یکی از بزرگترین دغدغه های باغداران، اطلاع از زمان مناسب برای سمپاشی درختان است. اگر شما عزیزان محصولی اشتباه را برای سمپاشی انتخاب کنید علاوه بر صرف هزینه های زیاد، آسیب های جدی ای برای باغ ها ایجاد می شود. با سمپاشی اصولی درختان، آن ها می توانند به عنوان یک پوشش محافظتی از درختان در گذر زمان مراقبت می کنند. برای تاسیس یک نهالستان و افزایش میزان سوددهی باید به صورت کاملا اصولی نهال ها را خریداری کرده و آن ها را در منطقه مورد نظر بکارید، سپس باید نهال به ثمر رسیده را در فواصل زمانی مشخص سمپاشی کنید. برای مثال می توان پس از کاشت نهال پسته و مراقبت از آن ها در اوایل فصل فروردین آن ها را سمپاشی کرد با این کار میزان بازدهی محصولات در زمان برداشت افزایش می یابد. در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری درباره تشخیص زمان مناسب برای سمپاشی درختان در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سمپاشی درختان

زمان مناسب برای سمپاشی درختان

با انتخاب زمان مناسب برای سمپاشی درختان، می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. در فصل زمستان و اوایل فصل بهار، بهترین زمان برای سمپاشی درختان است چون در این زمان می توان بیشتر قسمت های درختان را به صورت مستقیم سمپاشی کرد. برای انتخاب زمان مناسب سمپاشی باید به شرایط آب و هوایی منطقه دقت کنید، میزان بارندگی در انتخاب زمان سمپاشی بسیار موثر است. رطوبت خاک نیز در میزان اثرگذاری سموم نقش دارد. بنابراین هنگام سمپاشی باید کلیه شرایط خاک و محیط درختان را بررسی کرد. برای سمپاشی درختان می توان از محصولات متنوعی به صورت اسپری در طول پاییز، زمستان و اوایل بهار، برای شاخه های برهنه درختان استفاده کرد. برای جلوگیری از حشرات و بیماری هایی که ممکن است در فصل بهار بر روی درختان ایجاد شود باید قبل از آن، درختان را سمپاشی کرد. میزان مقاومت درختان در میزان سمپاشی آن ها تاثیرگذار است.

زمان مناسب برای سمپاشی درختان

سمپاشی درختان در فصل زمستان

درختان میوه دار در فصل زمستان استراحت می کنند، از این جهت سمپاشی درختان در فصل زمستان بهترین زمان برای انجام این کار است. از اواخر قرن نوزدهم که پرفسوری متوجه این موضوع شد که با استفاده از مس می توان هاگ های قارچ بر روی گیاهان و درختان را از بین برد، باغبان از آن ماده برای سمپاشی درختان استفاده می کردنند. آهک نیز می تواند به عنوان یک ماده ی موثر، بسیاری از بیماری های درختان را کنترل کنند. در فصل زمستان درختان برهنه و بدون برگ هستند، از این جهت اسپری های حاوی مس و آهک دیگر نمی تواند شاخه و برگ های درختان را بسوزاند و یا به شکوفه ها و میوه ها آسیب وارد کند. با گرم تر شدن هوا هاگ های قارچ شروع به هجوم به درختان می کنند، این امر باعث ایجاد پوسیدگی های قهوه ای در برگ درختان می شود. از این جهت بهتر است در فصل زمستان درختان را سمپاشی کرد.

سمپاشی درختان در فصل زمستان

پاکسازی سالانه

قبل از استفاده از سمپاش ها، اولین قدم برای محافظت از محصولات درختان در برابر آفات ها و بیماری ها، پاکسازی آن ها به روش کاملا اصولی است. برگ ها و میوه های قدیمی درختان ممکن است حاوی تخم های زمستانی یا هاگ های پنهان باشند که در گذر زمان باعث ایجاد آفات و بیماری در درختان می شوند. از این جهت بهتر است قبل از سمپاشی، میوه ها و برگ های فاسد را از درختان جدا کنید. برخی از حشرات و آفات ها در زمان خاصی در درختان ایجاد می شوند، برای مثال پس از کشت نهال پسته آمریکایی و به ثمر رسیدن آن ممکن است در فصل بهار حشرات بر روی سطح آن تجمع پیدا کنند و باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری در نهالستان ها شوند. از این جهت برای مبارزه با حشراتی از جمله پروانه چوب خوار، پسیل معمولی و سایر موارد دیگر باید برنامه بسیار دقیقی برای سمپاشی کردن درختان تنظیم کنید.

نکاتی که در زمان سمپاشی باید به آن توجه کنید

هنگام سمپاشی درختان، محلول مورد نظر را به هیچ عنوان بو نکنید. هنگام استفاده از محلول حتما از دستکش های ایمنی و لباس کار استفاده کنید. به هیچ عنوان محلول را بر روی بدن و یا علوفه های دامی نریزید. میزان فشار سمپاشی را می توانید تنظیم کنید، شدت آن نباید به حدی زیاد باشد که باعث سوختگی در درختان و یا گیاهان شود. به هیچ عنوان دو محلول را با یکدیگر مخلوط نکنید، این امر باعث خنثی شدن خواص محلول ها می شود و از طرف دیگر میزان سوختگی در گیاهان را افزایش می دهد. هنگام سمپاشی درختان حتما به تغییرات شرایط جوی توجه کنید، وزش باد و یا بارش باران های شدید میزان اثرگذاری سموم را تا مقدار قابل توجه کاهش می دهد. در صورتی که پس از سمپاشی علائم مسمومیت را در خود مشاهده کردید، حتما با پزشکی متخصص مشورت کنید.

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده در بالا انتخاب زمان مناسب برای سم پاشی درختان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر درختان را در زمان مناسب سمپاشی نشوند، خسارت های مالی زیادی برای باغداران ایجاد می کنند. هرچقدر آفات در درختان مدت زمان بیشتری بر روی درختان باقی بمانند، از بین بردن آن ها دیگر آسان نیست. کشاورزان می توانند با استفاده از سمپاشی اصولی درختان و اضافه کردن مواد مغذی مورد نیاز درختان، محصولات خود را افزایش دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *