بیماری های درخت پسته

آفات و بیماری های درخت پسته را بشناسیم

مقدمه

درختان پسته همواره در معرض آفات ها و حشرات زیادی قرار می گیرند. نحوه کنترل آفات ها و مبارزه با بیماری های درختان پسته، یکی از مشکلات جدی است که در زمان ایجاد باغ های پسته با آن رو به رو می شوید. اگر این دسته از مشکلات جلوگیری نشود، آسیب های جدی ای به درختان پسته وارد می شود. آفات به مرور زمان شاخه درختان را خشک کرده و از رشد محصولات آن جلوگیری می کند. گرچه با انتخاب درست نهال پسته می توان از احتمال بروز خسارت ها در سال های بعد از کشت آن ها جلوگیری کرد، ولی شرایط محیطی و تغییرات آب و هوا نیز می تواند در ایجاد بیماری ها در درختان پسته نقش داشته باشد. در ادامه مقاله درباره انواع آفات ها و بیماری های درخت پسته و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز آن گفته شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درختان پسته

بیماری های درخت پسته

بیماری های مختلفی برای درختان پسته وجود دارد که رشد آن ها را با خطرات جدی ای، تهدید می کند. علف های هرز یکی از مهمترین عوامل بیماری زا در درختان پسته است. علائم بیماری در درختان ممکن است با سیاه شدن شاخه، برگ و میوه درختان همراه باشد. در این صورت به مرور زمان شاخه ها پوسیده شده و محصولات درختان پژمرده می شوند. قارچ ها یکی دیگر از بیماری های درختان پسته است که تاثیرات بسیار مخربی بر روی محصولات پسته ایجاد می کند. برای جلوگیری از رشد آن ها بهتر است :

  • دمای محیط درختان مناسب باشد
  • علف های هرز اطراف درختان را از بین ببرید
  • از آبیاری قطره ای و در فواصل زمانی کوتاه مدت استفاده کنید
  • کودهای مورد نیاز درخت را در فواصل زمانی مشخص استفاده کنید

در صورتی که این بیماری در درختان پسته تکثیر پیدا کرده باشد، می توانید از قارچ کشی های مناسب استفاده کنید. یکی دیگر از بیماری های ایجاد شده در درختان پسته، ایجاد لکه در برگ درختان است. این عامل بیشتر در مناطق مرطوب کشور ایجاد می شود. برای کنترل این دسته از بیماری ها می توانید درختان را در فواصل زمانی مشخص، به صورت مداوم هرس کنید. هرس درختان علاوه بر زیباتری شدن ظاهر درختان، باعث کنترل بیماری ها در درختان پسته نیز می شود.

انواع آفات درخت پسته

بر اساس میزان شدت خسارت هایی که آفات ها به درختان پسته وارد می کنند، آفات ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. مواردی از جمله پسیل، پروانه های میوه خوار، سوسک ها، کنه های پسته، شب پره ها و سایر موارد دیگر چند نمونه آفات هایی است که هر ساله درختان پسته را تهدید می کنند. به همین دلیل پس از انتخاب نهال پسته آمریکایی مناسب، باید شرایط محیط کشت را از نظر احتمال ایجاد آفات ها به طور کامل بررسی کنید. در ادامه چند نمونه از مهمترین آفات های درخت پسته را توضیح می دهیم.

1-آفت پسیل پسته

اگر از بروز آفت پسیل پسته جلوگیری نشود، خسارت های جبران ناپذیری برای باغ های درختان پسته ایجاد می شود. این امر باعث کاهش محصولات شده و در این شرایط  ضررهای مالی زیادی برای باغداران ایجاد می شود. حشره پسیل بیشتر در فواصل بین بهار و پاییز تکثیر پیدا می کنند. علف های هرزی که در اطراف درختان پسته وجود دارند، محل رشد این نوع آفات ها هستند. سایر حشرات می توانند به صورت طبیعی باعث از بین رفتن حشره پسیل شوند. برای جلوگیری از آفات ها می توانید از سموم متنوعی استفاده کنید. تفکر این که با استفاده زیاد از سموم شیمیایی می توان آفات پسیل پسته را به طور کامل از بین برد، کاملا اشتباه است. اگر از سموم به درستی استفاده نشود نه تنها باعث از بین رفتن حشره پسیل نمی شود، بلکه آنان را در برابر سموم مقاوم تر کرده و همچنین دشمنان طبیعی این نوع حشره را نیز از بین برده می شوند. در صورت مشاهده این نوع آفات در درختان پسته قبل از استفاده از سموم، بهتر است با کارشناسان مربوطه در این زمینه مشورت کنید.

حشره پسیل پسته

2-پروانه چوب خوار پسته

این نوع آفات در بیشتر باغ های پسته در کشور ایران به وفور یافت می شود. پروانه چوب خوار پس از گذشت مدت زمان، علاوه بر آسیب به محصولات پسته باعث ضعیف شدن شاخه درختان پسته و نابودی کامل آن ها نیز می شود. این امر اگر ادامه پیدا کند گلدهی درختان را در سال های بعدی، با مشکل جدی ای رو به رو می کند. برای از بین بردن این نوع آفات می توانید از سموم شیمیایی در فواصل زمانی مشخص و به اندازه کافی استفاده کنید.

پروانه چوب خوار پسته

3-سن های زیان آور درختان پسته

سن های زیان آور در فصل بهار، تخم گذار می کنند. در صورت به وجود آمدن شرایط نامناسب در محیط، این نوع حشرات به باغ های پسته حمل کرده و از میوه های پسته تغذیه می کنند. در این صورت میوه ی درختان شروع به ریزش می کند. این نوع حشرات دشمن طبیعی به نام زنبور انگل تخم سن ها دارند، که می تواند خطری بسیار جدی برای از بین رفتن کامل سن های زیان آور باشند. در صورتی که تراکم سن ها زیان آور زیاد باشد، باید از سموم شیمیایی مناسب استفاده کرد.

سن های زیان آور درختان پسته

راه های مقابله با آفات ها

در گذشته برای مبارزه با آفات ها بدون بررسی شرایط سایر آفات، از سموم شیمیایی برای از بین بردن آن ها استفاده می شد. استفاده از برخی سموم برای از بین بردن آفت های درخت پسته، ممکن است باعث رشد سایر حشره های دیگر نیز شود. استفاده بیش از اندازه از سموم علاوه بر افزایش مقاومت حشرات در برابر سموم، محیط زیست را نیز آلوده تر می کند. از این جهت هنگام استفاده از سموم شیمیایی باید درباره آن اطلاعات کافی را داشته باشید. امروزه برای مقابله با آفات ها  و برای این که مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم برای درختان به وجود نیاید، از سموم متنوعی می توان استفاده کرد.

سخن پایانی

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، درختان پسته آفات های متفاوتی دارد که هر کدام از آن ها نیز اثرات متفاوتی بر روی درختان پسته می گذارند. اگر آفات و بیمای های درختان پسته برطرف نشود، خسارت های جبران ناپذیری برای باغداران ایجاد می شود.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *