میزان باردهی درخت پسته هیبریدی

نکات کاربردی درباره باردهی درخت پسته

مقدمه

یکی از محصولاتی که در امر کشت و برداشت باید با حساسیت با برخورد شود، پسته می‌باشد. یکی از پرطرفدارترین آجیل‌های موجود در فروشگاه‌ها همین پسته‌ها هستند. مخصوصا پسته‌ای که از نهال پسته هیبریدی حاصل شود که یکی از خوشمزه‌ترین نوع پسته به حساب می‌آید. پسته‌ها یکی که از محصولات صادراتی در کشورمان به شمار می‌روند. به همین دلیل کشاورزان، پرورش و تولید آنها را در اولویت کار خود قرار داده و تمام سعی و تلاش آنها برای بار دهی بالای محصولات پسته است. در این مقاله قصد داریم پیرامون موضوع مهم میزان باردهی درخت پسته هیبریدی مطالب مفید و ارزشمندی را در خدمت شما قرار داده و از آن نهایت بهره را ببرید.

تاریخ رشد و نمو پسته

یکی از گیاهانی که از سالیان سال تا به حال در کشور ما مورد کاشت قرار می‌گیرد، همین پسته‌ها هستند. تاریخ دقیقی از  اولین کشت آن در دسترس نیست. ولی همزمان با به وجود آمدن این گیاه در ایران، پسته در جنگل‌های وحشی پسته در افغانستان و ترکمنستان هم مورد کاشت و پرورش قرار می‌گرفت. پسته در کشور ما هم چیزی حدود ۳ تا ۴ هزار سال قبل در ایران اهلی و مورد کشت و کار قرار گرفت. حدود ۲۰ سال پیش نهال پسته زودبازده در شهر مرند واقع در استان آذربایجان شرقی مورد لطف و توجه باغداران قرار گرفته است. به طوری که امروزه حجم وسیعی از این نهال در بسیاری از نقاط کاشته می‌شود.

درخت پسته

باردهی درخت پسته به چه معناست

بعد از کاشت و پرورش هر محصولی قاعدتا باید منتظر به بار نشستن محصول خوب بود. اما درخت پسته از جمله درختانی است، که محصولش خیلی دیرتر به بار می‌رسد و باید طی مدت پرورش به خوبی از آن نگهداری شود. بسیاری از باغداران و متخصصان در این زمینه اولین سال باردهی پسته را بین ۵ یا ۷ تا ۹ سال می‌دانند. اما قاعدتاً این روند در نهال‌های پسته زود بازده خیلی سریع‌تر از نهال‌های دیگر صورت می‌گیرد. به اعتقاد بسیاری از باغداران حتی در سال اول کاشت نهال امکان به بار نشستن پسته در این نهال وجود دارد.

میزان باردهی درخت پسته هیبریدی

در میزان باردهی و سرعت باردهی عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. کشاورزان با رعایت این نکات و انجام به موقع آنها تاثیر مستقیمی در افزایش باردهی خواهند داشت. پس با ما همراه باشید که به طور مختصر به نکات ارزنده آن اشاره کنیم.

  • توجه به امر کود دهی و تغذیه رسانی به نهال و درخت پسته

در رشد و نمو هر گیاه تغذیه نقش اساسی را ایفا خواهد کرد. کوددهی یکی از روش‌های تغذیه رسانی به درخت پسته است. اگر کوددهی به نحو مطلوب انجام نشود، قطعاً جواب و نتیجه خوبی هم حاصل نخواهد شد. نکته مهم دیگر در این مورد نحوه کود دهی است، پاشیدن کود بر روی سطح و رها کردن آن هیچ ارزشی ندارد. کشاورز با مخلوط کردن کود‌های حیوانی و به روش چالکود، بهترین تغذیه رسانی را به نهال پسته زودبازده انجام می‌دهد.

کوددهی به درخت پسته

  • توجه به کاشت نهال پسته و پیوند آنها

نهال‌های پسته از جمله نهال‌های پسته زود حاصل، می‌توانند در خاک های متنوع کشت شوند. اما خاکی که دارای جنس شن و رس باشد و همچنین عمق آن زیاد باشد، بهترین نوع خاک برای رشد و کاشت آن است. از دیگر عواملی که در افزایش باردهی درخت پسته تاثیر مستقیم خواهد داشت، پیوند زدن درختان پسته است. با پیوند زدن نهال‌ها به راحتی در سنین پایین‌تر می‌توانید از محصولات آنها بهره ببرید. یکی از نهال‌های پیوندی همان نهال پسته زودبازده است، که پیوند زدن آنها در اواخر اردیبهشت یا اواسط خرداد انجام می‌شود. تقریباً بعد از یک یا دو سال می‌توانید از ثمر آن استفاده کنید.

  • انجام اسپری محلول بر روی درخت

از دیگر نکات مهمی که در افزایش باروری یا باردهی درخت پسته تاثیر مستقیم خواهد داشت، محلول پاشی می‌باشد. محلول پاشی با هدف تغذیه رسانی به درخت انجام می‌شود. اما با این تفاوت که به جای اینکه به عنوان یک محلول در خاک و گل ترکیب گردد، به صورت اسپری بر روی برگ‌ها پاشیده شده که از آن به تغذیه برگ‌ها نام می‌برند.

  • توجه به امر آبیاری

درخت پسته یکی از درختانی است، که در برابر بی آبی یا کم‌ آبی از خود مقاومت بسیار بالایی را نشان خواهد داد. اما نباید این مزیت را به دست گرفته و از آبیاری آن غافل شد. زیرا آبیاری درختان یکی از عوامل بسیار مهم در باردهی محصول آنها می‌باشد. آبیاری نهال پسته روش‌های متفاوتی را به همراه دارد، که از آن به آبیاری قطره ای، آبیاری جوی و پشته یاد می‌کنند. پایه نهال‌های پسته هیبریدی هم در برابر بی آبی از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند. به همین دلیل بسیاری از افراد مجرب آبیاری به روش دیم کاری را در این نهال به شدت پیشنهاد می‌کنند.

آبیاری درختان

  • توجه به هرس درختان پسته

به نقل از بسیاری از باغداران یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان باروری درخت یا محصول، هرس اصولی و موقع به درخت پسته است زیرا اگر هرس پسته را در فصل و زمان نامناسبی انجام دهید، علاوه بر اینکه افزایش باردهی محصول را به تاخیر می‌اندازید بلکه خود درخت را هم به نابودی می‌کشانید. هرس درختان موجب نشاط و سرزندگی آنها خواهد شد و در رشد آنها بسیار تاثیر خواهد داشت. نهال‌های پسته از نوع هیربدی به دلیل هرس اصولی که دارند، اصولا جز یکی از نهال‌های پیوندی زود بازده به حساب می‌آیند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *