نحوه کاشت و پرورش پسته

نحوه کاشت و پرورش پسته

نحوه کاشت و پرورش پسته

پسته یک میوه خشک مقوی و غنی از مواد مغذی است که اغلب در نوشیدنی ها و آشپزی برای تهیه غذا های مختلف استفاده می شود. اگرچه درست است که بذر پسته (که به میوه آن نیز معروف است) در سراسر جهان توزیع شده است اما محصولات آن در مناطق بسیار خاصی یافت می شود، زیرا برای پرورش پسته نیاز به آب و هوای منطقه، عرض جغرافیایی و خاک دارای ویژگی های ایده آل است. آیا به فکر کاشت یک یا چند گیاه پسته هستید اما نحوه انجام آن را نمی دانید؟ ما در این مقاله، گام به گام ساده و چندین نکته و توصیه را به شما ارائه می دهیم تا نحوه کاشت و پرورش پسته را بیاموزید، پس با ما همراه باشید.

اولین چیزی که باید قبل از کاشت پسته از خود بپرسید این است که آیا قصد دارید بذر یا نهال پسته را بکارید؟ از جمله الزامات اساسی مورد نیاز برای رشد مناسب پسته، می توان به موارد زیر اشاره کرد: خاک های شنی با زهکشی خوب، فضای کافی برای رشد گیاه (از آنجا که ریشه های عمیقی است)، آب و هوای آفتابی و ارتفاع همیشه بالای 500 متر از سطح دریا. لازم به ذکر است که این درخت در برابر خشکسالی بسیار مقاوم است، زیرا به دلیل مقاومت در برابر خاک های شور می تواند تا 5 سال بدون یک قطره آب مقاومت کند. اکنون که اساسی ترین اطلاعات را دارید، نحوه کاشت پسته را مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم:

– اگر می خواهید نحوه کاشت پسته را بیاموزید، اولین قدم که باید دنبال کنید این است که دانه ها را یک شب در یک کاسه آب قرار دهید تا به درستی جوانه بزنند.

– هنگامی که صبح فرا می رسد، می توانید آنها را در گلدان یا بستر بذر بکارید. اطمینان حاصل کنید که بستر مورد استفاده دارای زهکشی خوب و 60٪ شنی باشد.

– بستر بذر یا گلدان را به مدت 5 هفته در مکانی که در معرض نور کامل آفتاب است قرار دهید.  این مدت زمانی است که طول می کشد تا دانه پسته جوانه بزند. به یاد داشته باشید که خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. برای انجام این کار، باید یک بار در روز به آن آب دهید.

– پس از 5 هفته باید اولین نهال پسته را مشاهده کنید که در حدود 6 تا 7 سال پس از پیوند نهایی به درخت پسته مثمرثمر تبدیل می شود.

– هنگامی که جوانه پسته خود را دارید، باید آنها را با دقت از بستر یا گلدان جدا کنید. زمان آن رسیده است که مکان مناسب برای کاشت آنها مشخص شود. توصیه می کنیم که در فضایی باز که دارای خاک بسیار شنی و دارای زهکشی خوب است که اغلب خورشید در آن قرار می گیرد شرط بندی کنید.

– خاکی را که می خواهید درخت پسته در آن رشد کند، مرطوب کنید اما به یاد داشته باشید که آن را آبیاری نکنید.

– بعد تپه هایی به ارتفاع حدود 5 سانتی متر با بستر خاک ایجاد کنید. هر تپه ای که به منظور جلوگیری از طغیان ریشه ها در زمان آبیاری ایجاد شده است، مربوط به یک نهال پسته است.

– در هر تپه حفره ای به عمق حدود 3 سانتی متر حفر کرده و یک نهال پسته را در هر چاله قرار دهید. لبه های آن را با بستر استخراج شده از زمین بپوشانید.

نحوه کاشت و پرورش پسته

نحوه پرورش پسته

  • برای کشت بهینه درخت پسته لازم است که آن را در مناطقی با عرض جغرافیایی 30 تا 45 درجه شمالی بکارند. مناطق کمی در جهان دارای این ویژگی هستند: مناطق مدیترانه ای، خاورمیانه و جنوب ایالات متحده (به طور خاص در کالیفرنیا، جایی که مزارع اصلی آن واقع شده است).
  • خاک ایده آل برای توسعه گیاه پسته باید شنی و دارای زهکشی خوب باشد، زیرا پس از همه این گونه بیابانی است.
  • زمان ایده آل برای کاشت زمستان است، مانند زمانی که گیاهان در حالت رکود قرار می گیرند.
  • درخت پسته برای رشد مناسب به دمای کمتر از 10- درجه سانتی گراد و بالاتر از 41 درجه سانتی گراد نیاز ندارد. با این حال باید توجه داشت که در موارد شدید، این گیاه قادر است تا دمای 30- درجه سانتی گراد و 50 درجه سانتی گراد را تحمل کند.
  • دمای ایده آل برای رشد کامل و جلوگیری از بیماری گیاه بین 28 تا 35 درجه سانتی گراد است.
  • در زمستان گیاه پسته دمای پایین را ترجیح می دهد، زیرا به این ترتیب می توان گلدهی و مراحل گرده افشانی را به راحتی انجام داد.

نحوه کاشت و پرورش پسته

نحوه کاشت و پرورش پسته

  • شما همچنین باید انواع این گیاه را در نظر بگیرید، زیرا هر دو نر و ماده وجود دارد. هر دو برای فرآیند گرده افشانی و رشد میوه ها ضروری هستند، زیرا نر می تواند تا 10 ماده گرده را تامین کند.
  • اگر قصد دارید تعداد زیادی درخت پسته پرورش دهید، به خاطر داشته باشید که بین ردیف ها بین یک گیاه به گیاه دیگر حداقل 7 متر و بین یک درخت و درخت دیگر حدود 5 متر فاصله باشد. همچنین نهال پسته آمریکایی از بهترین درخت های پسته است که سال اول بار می دهد.
  • آبیاری درخت پسته بستگی به تنوع آن دارد، اما معمولاً در مناطقی که بارندگی گاه به گاه وجود دارد به 300 تا 600 میلی متر نیاز دارد. در مناطق خشک توصیه می شود اگر در مورد مزارع بزرگ صحبت می کنید هفته ای 4000 متر مکعب در هکتار آبیاری کنید.
  • به طور کلی طبیعت روستایی درخت پسته باعث می شود که در برابر تعداد زیادی از آفات و بیماری ها مصون باشد. در واقع فقط حشرات گزنده می توانند به میوه های آن حمله کنند.
  • جمع آوری میوه های درخت پسته در اواخر مرداد یا ابتدای شهریور انجام می شود، زمانی که میوه ظاهر زرد مایل به قرمز دارد و پوسته آن نیمه باز است. این میوه با دستگاهی به نام ویبراتور چتر برداشت می شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *