نحوه کاشت و پرورش هلو

نحوه کاشت و پرورش هلو

نحوه کاشت و پرورش هلو (بذر و دانه)

در مورد نحوه کاشت هلو لازم به ذکر است که این محصول را می توان از بذر هر میوه شروع کرد، با این حال هیچ چیز نمی تواند تضمین کننده این باشد که گیاه شما تولید کننده میوه است. به همین دلیل است که انتخاب یک دانه خوب، خیساندن، ذخیره و کاشت بذر مهم است تا گیاه هلو ما بتواند میوه برای ما فراهم کند. این نیز به این دلیل است که برداشت میوه ها حدود سه سال یا بیشتر طول می کشد. ولی نهال پسته زودبازده است و سریع می تواند به شما ‌محصول دهد.

نکاتی درباره نحوه کاشت و پرورش هلو

زمان کاشت هلو

درخت هلو گیاهی است که به 10 تا 14 ساعت نور خورشید و آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیری نیاز دارد. ضروری بودن تابستان های بسیار گرم و خشک، چشمه های خشک، بدون مه و باران، پاییزهای سرد و ملایم و زمستان های سرد و بارانی، ویژگی زمستان های سرد نیز ضروری است زیرا درخت هلو در طول زمستان به ساعات سرد زیادی نیاز دارد تا بتواند القاء و تمایز صحیح گل را داشته باشد.

– زمین مورد استفاده در کشت هلو

نکته مهمی که باید در مورد نحوه کاشت هلو در نظر داشته باشید این است که خاک باید عمیق و شنی باشد. ترجیحا خاک لومی یا خاک رس. زهکشی ضعیف خاک می تواند ریشه های این درخت را در حین رشد از بین ببرد و کاشت آن در خاکی که زهکشی خوبی دارد بسیار مهم است. درخت هلو pH 6.5 را ترجیح می دهد اگر بیشتر اسیدی باشد، می توان روزانه از کمپوست ارگانیک، علف قدیمی یا کمپوست استفاده کرد تا خاک توانایی تغذیه هلو را داشته باشد. به اندازه کافی یک لایه با قطر 5 یا 6 متر را پوشش می دهد، که نقطه اصلی آن پایه درخت است، عمق حدود 10 تا 12 سانتی متر.

نحوه کاشت هلو

1- بذر هلو را جوانه بزنید

نحوه کاشت و پرورش هلو

نحوه کاشت و پرورش هلو

اگرچه بذر هلو که معمولاً مصرف می کنیم می تواند جوانه بزند اما از نظر تجاری بیشتر توصیه نمی شود. در این موارد توصیه می شود از دانه های تأیید شده از تأمین کننده معتبر یا درخت ثابت استفاده کنید. با این حال اگر می خواهید این کار را به صورت آموزشی انجام دهید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

– پس از مصرف میوه، گودال هلو باید به مدت یک هفته خشک شود تا حذف لایه محافظتی بذر تسهیل شود. پس از سپری شدن هفته، با کمک انبردست باید هر دو انتهای دانه را بشکنید و از مرکز آن اجتناب کنید، زیرا جایی است که بذر در آن قرار دارد.  همچنین می توانید با کمک چکش استخوان را چکش کنید.

– از آنجایی که بذرها به مدت یک هفته خشک شده اند، باید آنها را در یک لیوان آب به مدت 24 ساعت قرار دهید تا آب خود را افزایش داده و متورم شود.

– پس از آن حدود چهار دانه را باید روی یک دستمال مرطوب قرار دهید تا رطوبت آن تامین شود. دستمال به نوبه خود باید با فویل آلومینیوم پوشانده شود تا دانه در تاریکی بماند.

– پس از پوشاندن دانه ها، فویل آلومینیومی را باید در یخچال قرار دهید، جایی که سرما متوسط ​​است، نه در فریزری که یخ به دست می آید. بعد از 5 هفته وقتی فویل آلومینیومی را باز می کنید، دانه های جوانه زده را پیدا خواهید کرد.

– بذرهایی که موفق به جوانه زنی شده اند باید در یک گلدان کوچک کاشته شوند. آنها باید به گونه ای معرفی شوند که ریشه سفید بتواند در زمین دفن شود اما مراقب باشید که آن را نشکنید.

– اجازه داده می شود حدود 20 روز در این گلدان رشد کند تا بعداً با قوی ترین گیاه بماند. زمان پیوند قوی ترین درخت هلو، به زمین یا گلدان بزرگتر، زمانی است که گیاه حدود 25 سانتی متر باشد.

2- پیوند نهال هلو

اگر در حال خرید گیاه هلو هستید، باید درختی سالم، حداقل یک ساله و دارای سیستم ریشه ای ثابت باشد. چیزی که باید در مورد این محصول بدانید این است که یک درخت کوچک با سیستم ریشه ای ثابت بهتر از یک درخت بزرگ بدون هیچ ریشه ای ثابت عمل می کند.

– محصول هلو خود بارور است، به این معنی که می تواند گرده افشانی کند و میوه دهد. به همین دلیل است که لازم نیست بیش از یک درخت هلو در حیاط خلوت خود داشته باشید.

– قبل از کاشت نهال هلو همانند نهال پسته، باید کمی به زمین زیر کشت توجه کرد. این کار با کمک چنگک و کج بیل انجام می شود تا سطح خاک صاف و عاری از توده و سنگ باشد.

– بسیار توصیه می شود که ریشه های نهال هلو را قبل از کاشت در محل نهایی به مدت شش تا دوازده ساعت خیس کنید.

– حفره ای در زمین حفر شده است که به اندازه کافی بزرگ است و ریشه های درخت به راحتی پخش می شوند. در نهایت پس از اتمام کاشت، منطقه را کاملاً خیس کنید و مطمئن شوید که منطقه را عاری از علف های هرز نگه دارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *