دلایل زرد شدن برگ درختان

علت زرد شدن برگ درختان و راه حل برطرف کردن آن ها

مقدمه

در حالی که تغییر رنگ برگ درختان در فصل پاییز اغلب جنبه زیبایی دارد، گاهی اوقات ممکن است علت زرد شدن برگ درختان دلایل دیگری به جز تغییر فصول سال داشته باشد. اغلب اوقات زردی برگ درختان به دلیل کم آبی، بیماری و یا حتی هجوم آفت ها رخ می دهد. در بعضی موارد به علت کلروز آهن که در نتیجه کمبود آهن موجود در خاک به وجود می آید، نیز ممکن است باعث زرد شدن برگ ها شود. اگر در مورد کمبودهای احتمالی مواد مغذی و یا چگونگی بهبود خاک سوالی دارید، می توانید ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله اطلاعات درباره دلایل زرد شدن برگ درختان و نحوه بر طرف کردن آن ها، به طور کامل توضیح داده شده است.

زرد شدن برگ درختان

چه چیزی باعث کلروز آهن می شود؟

هنگامی که برگ های درختان شما به دلیل کلروز آهن شروع به زرد شدن می کند به این معنی است که درختان یا گیاهان نمی توانند آهن مورد نیاز خود را از خاک، برای تولید رنگدانه سبز استخراج کنند. این امر به این معنی است که آهن کافی در خاک وجود ندارد، در واقع شرایط خاک درختان به گونه ای است که مانع از جذب آهن توسط درختان می شود. دلایلی که ممکن است باعث به وجود آمدن این شرایط شود عبارتند از:

  • سطح PH بالا در خاک
  • مقدار زیادی فسفر در خاک
  • حاوی مقادیر زیادی رس در خاک
  • خاک خیلی فشرده و یا خیلی مرطوب باشد

زمانی که درختان با کمبود آهن رو به رو شوند، ممکن است برگ های آن ها زرد شده و در نهایت ریزش داشته باشند. همچنین این امر باعث توقف گلدهی در درختان می شود و شاخه آن ها در گذر زمان به طور کامل از بین می رود. در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از این موضوع گفته می شود.

درمان کلروز درختان

اولین گام برای درمان کلروز آهن این است که باید میزان سطح PH خاک را اندازه گیری کرد. اگر خاک بسیار قلیایی باشد می تواند باعث به وجود آمدن این موضوع شود. در این صورت با افزودن مواد افزودنی به خاک مانند گوگرد یا سولفات، می توانید میزان PH خاک را متعادل کنید. ممکن است نتایج آزمایشات نشان دهنده این موضوع باشد که خاک درختان فاقد مواد معدنی دیگر از جمله منگنز است، منگنز عامل دیگری است که کمبود آن می تواند باعث ایجاد زردی در برگ درختان شود.

درمان کلروز برگ درختان

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این امر است که برای احداث باغ در زمان کشت انواع نهال ها از جمله نهال پسته آمریکایی، نهال زردآلو، هلو، سیب و سایر موارد دیگر برای رشد بهتر آن ها و برای اصلاح خاک بهتر است مواد آلی را به مقدار لازم به خاک اضافه کنید. در واقع برای بهبود سطح PH در خاک های شنی و یا رسی باید مقادیر مناسبی از مواد مغذی را در اطراف نهال ها و درختان اضافه کرد، این امر سرعت رشد درختان را افزایش می دهد. در بعضی موارد نیز می توانید روی برگ های زرد شده، ترکیبات آهن را اسپری کنید. این امر یک راه حل کوتاه مدت است. برای رفع مشکلات در دراز مدت باید کار اصلاح خاک را به صورت کاملا اصولی انجام دهید. کلروز آهن در صورت درمان نشدن می تواند باعث ایجاد آسیب های طولانی مدت در درختان شود.

دلایل زرد شدن برگ درختان

1-کم آبی : یکی از رایج ترین دلایل زرد شدن برگ درختان، کم آبی است. درختان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند، اگر آّب به اندازه کافی دریافت نکنند برای حفظ ذخایر خود، برگ ها شروع به زرد شدن و ریزش می کنند. غالبا برگ های درختانی که کم آبیاری می شوند، روی آن ها خمیدگی ایجاد می شود. در حالی که برگ های درختانی که بیش از اندازه آبیاری شده، شل می شوند. با این حال تشخیص این موضوع امری دشوار است. در بعضی موارد ممکن است شما گیاهان را به اندازه کافی آبیاری کنید ولی آب نتواند به ریشه درختان برسد، این موضوع نشان دهنده کم آبی است. باغبان در این شرایط ممکن است درختان خود را غرق در آب کنند و به آن ها آسیب بیشتری وارد کنند.

آب مورد نیاز درختان

با توجه به موارد گفته شده در زمان کشت نهال ها برای احداث یک باغ، باید محیط محل کشت آن ها را به طور کامل بررسی کنید. بعضی از درختان در زمان رشد خود نیاز به آب زیادی ندارند، در محیط های کم آب می توانید این مدل درختان را پرورش دهید. برای مثال نهال پسته در زمان رشد خود نیاز به آبی کمی دارند، و می توان آن ها را در مناطق گرم و خشک نیز کاشت.

2-کمبود نور خورشید : از آن جا که درختان در طول روز نیاز به قرار گیری در برابر نور خورشید را دارند، کمبود نور خورشید یکی از دلایل رایج زرد شدن برگ های درختان است. از این جهت قبل از احداث باغ به شرایط محیطی آن ها دقت کنید.

3-مشکلات آفات : اگر برگ های درختان زرد شده باشد و یا تکه هایی از آن از بین رفته باشد، نشان دهنده وجود آفات در درختان است. با استفاده محلول های حشره کش می توانید از آسیب های وارد شده به درختان جلوگیری کنید.

اگر موارد ذکر شده در بالا در درختان برطرف کردید و برگ های آن ها همچنان زرد بود، ممکن است دلایل دیگری از جمله قارچ یا بیماری هایی مانند سوختگی زودرس در آن ها وجود داشته باشد. درختان همچنین برای تشکیل کلروفیل به مواد مغذی خاصی در خاک مانند آهن و منگنز نیاز دارند، اگر خاک فاقد این مواد مغذی باشد باعث ایجاد زرد شدن برگ ها می شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است گیاهان خود را ماهی یک بار کود دهید تا مطمئن شوید که درختان به اندازه کافی مواد مغذی خود را دریافت کنند.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا به آن اشاره شد درختان برای رشد بهتر باید مواد مغذی را به اندازه کافی دریافت کنند. زرد شدن برگ درختان ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که درختان به اندازه کافی مواد آلی دریافت نکرده اند. مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سریع درختان شامل نیتروژن، فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سایر موارد دیگر است. بسیاری از این عناصر را می توانید به صورت کود به درختان اضافه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *