علت پوسیدگی ریشه درختان

بیماری پوسیدگی ریشه درختان و چگونگی درمان آن

پوسیدگی ریشه درختان

پوسیدگی ریشه در شرایط خاک مرطوب و با زهکشی ضعیف در درختان ایجاد می شود. اگر این بیماری در درختان درمان نشود ممکن است بر طیف وسیعی از درختان موجود در یک نهالستان، حمله کند. بیماری پوسیدگی ریشه درختان توسط قارچ ایجاد می شود. قارچ ها به ریشه درختان حمله کرده و در دراز مدت می توانند ریشه درختان را به طور کامل از بین ببرند. اگر رشد قارچ ها ادامه پیدا کند، مانع جذب آب و مواد مغذی برای درختان می شود این امر باعث مرگ کامل درختان نیز می شود. بیماری پوسیدگی ریشه به طور طبیعی در جنگل های بارانی، باغ های میوه و حتی در محیط های شهری ممکن است اتفاق افتد. امروزه این نوع عارضه اغلب در باغ های میوه های هسته دار و یا بدون هسته، همچنین در درختانی از جمله پسته و بادام به وفور دیده می شود. این بیماری علاوه بر این که ریشه درختان را نابود می کند، اثرات مخربی بر روی میوه درختان و محصولات آن ها نیز می گذارد. از این جهت قبل از خریداری نهال پسته هیبریدی و بادام، هلو و سایر نهال های دیگر از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. شما عزیزان باید منطقه کاشت نهال را به طور کامل بررسی کرده و از آب و مواد مغذی به اندازه کافی برای نهال استفاده کنید. اگر کلیه ی نکات ایمنی را در زمان کشت نهال رعایت کنید، می توانید از ایجاد این بیماری در درختان جلوگیری کنید. به همین دلیل بهتر است درباره  علت پوسیدگی ریشه درختان و راهکارهای درمان آن نیز به طور کامل مطلع باشید.

پوسیدگی ریشه درختان

درمان پوسیدگی ریشه درختان

پوسیدگی ریشه درختان اغلب در درختان جوان باعث مرگ سریع آن ها می شود و در درختان مسن تر باعث زرد شدن برگ درختان، نازک شدن تاج آن ها و در نهایت مرگ کامل درخت می شود. راه حل های زیادی وجود دارد که می توان جلوی پیشرفت این بیماری را در درختان گرفت. برای درمان این بیماری باید ریشه درختان آلوده را تا جایی که ممکن است ببرید، این امر از روند پیشرفت بیماری جلوگیری می کند. اگر منبع عفونت این بیماری را از بین نبرید در صورت کاشت نهال جدید، باعث آسیب رساندن به نهال جدید نیز می شود. بهتر است در اطراف ریشه درختان، مقدار زیادی خاک را انباشته نکنید. در صورت وارد شدن فشارهای زیاد به ریشه درختان، ممکن است آسیب های جدی ای به درختان وارد شود. زمانی که درختان را آبیاری می کنید آب نباید در اطراف ریشه، مدت زمان طولانی تجمع پیدا کنند از این جهت بهتر است درختان را روی خاک های کم ارتفاع بکارید. اگر این نوع عارضه به قسمت های تنه درختان نیز نفوذ کرده باشد، باید قسمت های آسیب دیده در تنه درختان را بتراشید. زمانی که اولین نشانه های این بیماری را در درختان مشاهده کردید،نباید درختان را بیش از  اندازه آبیاری کنید. آب زیاد روند پیشرفت این بیماری را در درختان افزایش می دهد. در صورتی که شدت این بیماری در درختان زیاد شود، می توانید از آفت کش های حاوی آلومینیوم برای از بین بردن قارچ ها استفاده کنید. اگر از آفت کش ها بیش از اندازه برای درختان استفاده شود، اثرات منفی در درختان می گذارد. از این جهت باید از آن ها به اندازه کافی و در فواصل زمانی مشخص استفاده کنید.

 علت پوسیدگی ریشه درختان

دلایل زیادی می تواند باعث ایجاد پوسیدگی در ریشه درختان شود. یکی از مهترین علت های این بیماری، رشد قارچ ها است. اگر درختان را بیش از اندازه آبیاری کنید نیز ریشه درختان در گذر زمان پوسیده می شود. میزان اثرگذاری این بیماری در درختان جوان خیلی بیشتر از درختان مسن است. اگر رشد درختان کاهش یابد و برگ درختان زرد رنگ شود، به احتمال زیاد ریشه درختان آسیب دیده است. اگر علت این بیماری را پیدا نکنید و آن را برطرف نکنید، در صورت وزش بادهای شدید و یا آبیاری درختان ممکن است این بیماری به درختان دیگر نیز منتقل شده و کل درختان موحود در باغ ها را درگیر کند.

رشد قارچ در درختان

پوسیدگی ریشه درخت پسته

درختان پسته در معرض این بیماری قرار دارند. نشانه های پوسیدگی ریشه زمانی در درختان پسته دیده می شود که تنه ی درخت پوسیده شده باشد. در صورتی که این بیماری در درختان پسته ایجاد شود می توانید نشانه های آن را در فصل بهار مشاهده کنید. در صورت استفاده از نهال بی کیفیت و خاک های آلوده این بیماری در درختان پسته ایجاد می شود. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه درختان پسته، بهتر است از نهال های سالم استفاده کنید. نحوه صحیح کاشت نهال پسته و آبیاری مناسب آن از ایجاد این بیماری در درختان جلوگیری می کند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره علت پوسیدگی ریشه درختان و نحوه برطرف کردن آن ها توضیح داده شد. این عارضه باعث ضعیف شدن برگ درختان و تغییر رنگ آن ها می شود. اگر این روند ادامه پیدا کند به تنه درختان نیز آسیب جدی ای وارد شده و باعث پوسیدگی آن ها نیز می شود. اگر از رشد قارچ ها جلوگیری نشود، ممکن است این بیماری باعث مرگ درختان و نابودی کامل آن ها شود. از این جهت اگر نشانه های این بیماری را در درختان مشاهده کردید حتما با فردی متخصص مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *