بهترین کود برای رشد سریع درخت پسته

بهترین کود برای رشد سریع درخت پسته

درختان پسته یکی از محبوب ترین گونه ها برای تولیدات تجاری و باغداری های خانگی به حساب می آیند. این نوع درخت، بیشتر در مکان های  بیابانی نیمه خشک کاشته می شوند. با استفاده درست از انواع کودهای شیمیایی و دامی می توان میزان باردهی محصولات پسته را تا مقدار بسیار زیادی افزایش داد. در ادامه جزئیات بیشتری درباره کود مناسب درختان پسته و زمان مناسب کوددهی آن ها گفته می شود، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

راه های افزایش محصول پسته

یکی از فاکتورهای مهمی که هنگام احداث یک نهالستان باید به آن توجه کنید، انتخاب کود مناسب درختان پسته متناسب با نوع نهال پسته است.  اگر به مقدار کافی کود مورد نیاز درختان پسته در زمان رشد این درخت تامین نشود، خاک بازده خود را از دست داده و باعث کاهش تولید محصولات می شود. از این جهت برای افزایش بازده تولید محصولات پسته باید از کود های مناسب استفاده کرد. در واقع برای افزایش میزان محصولات پسته در یک نهالستان باید میزان نیتروژن، گوگرد، منیزیم، کلسیم و سایر مواد معدنی دیگر موجود در خاک به اندازه کافی باشد. برای افزایش جذب بیشتر کودها در زمان استفاده بهتر است در اطراف ریشه درختان شیارهایی ایجاد شود، سپس در این شیارها کود را اضافه کرد. این امر باعث افزایش جذب مواد مغذی توسط درختان می شود و با این کار میزان تولید محصولات پسته به سرعت افزایش می یابد.

راه های افزایش محصول پسته

کودهای مورد نیاز درخت پسته

استفاده درست و اصولی از کودها یکی از فاکتورهای مهم در تغذیه درختان به حساب می آید. در واقع می توان گفت در زمان رشد نهال پسته هیبریدی usb1 باید از انواع کودها به صورت اصولی و در طی فواصل زمانی مشخص استفاده کرد. کودهای مورد نیاز برای رشد بیشتر درختان پسته به صورت کودهای شیمیایی و یا دامی به خاک داده می شوند. بهتر است از کودی برای درختان پسته استفاده کنیم که حاوی مقادیر کافی نیتروژن و فسفات باشد. اگر کودها به مقدار کافی به خاک اضافه نشود، در این صورت درختان پسته قادر نخواهند بود تا مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت کنند و در نتیجه تولید محصولات پسته با مشکل رو به رو می شود. از طرف دیگر اگر به خاک بیش از اندازه کود داده شود، ممکن است شاخه های درختان پسته بیش از حد ضخیم شوند، این امر باعث وارد شدن آسیب های جدی به درختان می شود. با استفاده از کودهای آلی نیز می توان میزان نفوذ پذیری خاک را افزایش داد.

بهترین کود شیمیایی برای درخت پسته

کودهای شیمیایی باید در طی فواصل مشخص و مطابق با نوبت های آبیاری استفاده کرد. بر اساس سن درختان میزان استفاده از کودهای شیمیایی نیز متفاوت است. اگر در فصول سرد سال به اندازه کافی نیتروژن به خام درختان داده نشود، ممکن است علاوه بر کاهش میزان باردهی محصولات پسته باعث زرد شدن برگ درختان و باریک شدن شاخه های آن نیز شود. در ادامه درباره مقدار نیتروژن مورد نیاز برای رشد سریع درختان پسته، توضیح داده شده است.

بهترین کود شیمیایی برای درختان پسته

نیتروژن مورد نیاز برای درختان پسته

درختان پسته برای افزایش باروری به مقدار کافی نیتروژن مکمل به عنوان ماده ی مغذی نیاز دارند، در واقع می توان گفت نیتروژن در تامین پروتئین های گیاهی ضروری برای درختان پسته نقش به سزایی دارد. اگر به درختان پسته به اندازه کافی نیتروژن داده شود، درخت قادر است تا از انرژی موجود در کربوهیدارت (غذای تولید شده توسط فتوسنتز)، را برای حفظ سیستم فتوسنتزی و در جهت رشد بیشتر محصولات استفاده کند. تمامی نیتروژنی که به عنوان کود به درختان پسته داده می شود برای رشد برگ ها و شاخه های جدید، همچنین برای افزایش محصولات پسته استفاده می شود. نیتروژن موجود در خاک ممکن است به علت آبشویی از خاک خارج شود، به خصوص در زمانی که از شستشو برای کاهش سطح شوری خاک استفاده شود. اگر درختان پسته نتوانند مقدار نیتروژن مورد نیاز خود را از خاک تهیه کنند، این کسری را از طریق منابع دیگر مانند اگزوز وسایل نقلیه یا سایر فعالیت های مربوط به انسان دریافت می کنند، در این صورت محصولات پسته علاوه بر این که کیفیت لازم را ندارند ممکن است حاوی موادی که برای بدن انسان خطرناک هستند، نیز باشند.

مواد مغذی مورد نیاز برای درختان پسته

علاوه بر نیتروژن درختان پسته برای رشد سریع تر خود به مواد مغذی دیگری نظیر کلسیم و فسفر نیز نیاز دارند. یکی از فاکتورهای مهم برای رشد سریع ریشه درختان، استفاده از مقدار مناسب کلسیم در بازه زمانی مشخص است. در واقع می توان گفت کلسیم یکی از مهم ترین مواد مغذی مور نیاز برای رشد سریع درختان پسته است. پتاسیم نیز یکی دیگر از مواد مغذی مورد نیاز برای درختان پسته است. اگر از کودهای دامی برای درختان خود استفاده می کنید ممکن است به مرور زمان با کمبود میزان روی در خاک روبه رو شوید، کمبود این ماده باعث زرد شدن برگ درختان می شود.

زمان مناسب کوددهی به درخت پسته

کودهای نیتروژن دار مورد نیاز برای درختان پسته را در اولیل فصل بهار و در اواسط فصل های پاییز داده می شود. اگر در فصل زمستان به درختان پسته به اندازه کافی کود داده نشود، ممکن است شاخه های درختان پسته در فصل بهار بسیار نازک شوند و حتی میزان باردهی محصولات نیز به شدت کاهش یابد.

زمان مناسب کوددهی به درخت پسته

نتیجه گیری

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، استفاده از کود مناسب متناسب با نوع نهال پسته امری ضروری است. کود مناسب برای درختان پسته نقش بسیار مهمی در رشد و تغذیه درختان ایفا می کنند. با استفاده از کودهای با کیفیت می توان علاوه بر افزایش میزان باردهی محصولات، از وارد شدن بیماری ها به درختان پسته در طول فصول سال جلوگیری کرد. کیفیت محصولات تولید شده و میزان مقاومت درختان به استفاده درست و اصولی از انواع کودها بستگی دارد. اصولا کود مورد نیاز درخت پسته به سه دسته کودهای حیوانی، آلی، شیمیایی تقسیم بندی می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *