انواع سیستم آبیاری در کشاورزی

آشنایی با انواع روش های آبیاری در کشاورزی

مقدمه

برای آبیاری محصولات کشاورزی، مهم است که بدانید آب مورد نیاز برای هر گیاه چه مقدار است. برای این موضوع باید گیاهان را بررسی کرده و میزان ظاهر خاک و مقدار رطوبت آن ها را با دقت اندازه گیری کرد. میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی هر منطقه در انتخاب بهترین سیستم آبیاری، موثر است. روش های مختلفی برای آبیاری گیاهان وجود دارد، هر گیاه نیز به حجم متفاوتی آب برای رشد بهتر نیاز دارد. از طرف دیگر برخی از سیستم های آبیاری تنها برای بعضی از گیاهان مناسب هستند. برای رشد بهتر انواع نهال های کشاورزی از جمله نهال پسته هیبریدی ucb1، زرد آلو، سیب، هلو، سنجد و سایر موارد دیگر باید از سیستم های مناسبی برای آبیاری آن ها استفاده کرد. آبیاری مناسب این نوع نهال ها در رشد آن ها و میزان بازدهی محصولات تاثیر زیادی می گذارد. در این مقاله درباره انواع سیستم های آبیاری در کشاورزی و اجزای هر یک از آن ها بیشتر توضیح می دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سیستم آبیاری درختان

برای انتخاب سیستم آبیاری مناسب در کشاورزی باید موارد زیر را در نظر بگیرید :

  • تجهیزات
  • زهکشی
  • گونه های گیاهی
  • مرحله رشد
  • ساختار ریشه
  • ترکیبات خاک
  • کیفیت آب
  • آب قابل دسترس

انواع سیستم آبیاری در کشاورزی

در زمان احداث یک باغ، انتخاب یک سیستم آبیاری مناسب می تواند در موفقیت آن پروژه تاثیر زیادی بگذارد. برای آبیاری محصولات کشاورزی می توانید از روش های سنتی و یا مدرن استفاده کنید. انتخاب هر یک از سیستم های آبیاری بسته به نوع آب و هوای منطقه و میزان آب در درسترس، متفاوت است. برای مثال در مناطق گرم و خشک که میزان تبخیر آب در آن ها بسیار زیاد است، بهتر است از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید. میزان هدر رفتن آب در هر یک از سیستم های آبیاری متفاوت است. در ادامه می توانید درباره انواع سیستم های آبیاری، برای آبیاری انواع محصولات کشاورزی و نهال های مختلفی از جمله نهال پسته، سنجد، گلابی و سایر موارد دیگر اطلاعاتی را کسب کنید.

آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای در برابر انواع سیستم های آبیاری از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در آبیاری قطره ای به تدریج آب به سیستم ریشه گیاهان وارد شده و از این طریق گیاهان را آبیاری می کنند. برای استفاده از این سیستم در اطراف گیاهان باید لوله هایی قرار گیرد، سرعت و میزان انتقال آب در لوله ها قابل تنظیم است. از آن جا که سیستم های آبیاری قطره ای آب را مستقیما به ریشه گیاهان منتقل می کنند، مقدار آب کمتری مصرف می شود. یکی از مزیت های قابل توجه این سیستم، این است که با استفاده از آن ها می توان میزان رشد علف های هرز را کاهش داد. استفاده از این سیستم تنها در زمانی موثر است که با دقت آن ها را نصب کرد. اگر سیستم های آبیاری قطره ای را به درستی نصب نکنید، این سیستم می تواند شرایط خشکی را در گیاهان ایجاد کند و باعث شود که گیاهان به جای رشد عمیق، به صورت سطحی رشد کنند. بنابراین بهتر است برای نصب این سیستم از افراد حرفه ای کمک بگیرید. ایراد دیگر این سیستم آبیاری این است که این نوع سیستم در مقابل سایر سیستم های بارانی نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. تجهیزات آبیاری قطره ای در برابر مشکلاتی از جمله زباله، تجمع مواد معدنی و ضربه های فیزیکی ناشی از نیروهای خارجی، بسیار آسیب پذیر هستند.

آبیاری قطره ای

آبیاری بارانی

سیستم آبیاری بارانی می تواند مناطق زیادی را تحت پوشش خود قرار دهد، از این جهت مقرون به صرفه هستند. این نوع سیستم به یک گزینه ی عالی برای آبیاری هکتارهای بزرگ، برای کشاورزان تبدیل شده است. نصب اولیه این سیستم آبیاری، گران است. برای آبیاری بارانی، آب تحت فشار از خروجی های لوله کشی خارج شده و بر روی گیاهان یا خاک قرار می گیرند. بزرگ ترین مشکل در سیستم های آبیاری بارانی این است که باد می تواند اسپری را به همه جا پراکنده کرده و آبیاری نامناسبی را ایجاد کند.

آبیاری سطحی

یک شیب تدریجی را تصور کنید، اگر روی آن آب بریزید حتی اگر شیب آن ناچیز باشد آب به راحتی به سمت پایین چکه می کند. این امر مفهومی است که در سیستم های آبیاری سطحی اجرا می شود. در این نوع سیستم آب به آرامی روی زمین ریخته می شود و به آب اجازه داده می شود تا به صورت طبیعی به خاک گیاهان نفوذ کند. در این روش آبیاری از لوله های پلی اتیلن نرم استفاده می شود و برای استفاده از آن ها باید زمین مربوطه را با این نوع آبیاری سازگار کرد. گاهی اوقات باید بر روی زمین شیارهایی ایجاد کرد و یا می توان از شیب های طبیعی زمین ها استفاده کرد. یکی از خطراتی که سیستم های آبیاری سطحی ممکن است ایجاد کند این است که ممکن است باعث انتقال بیش از حد آب به محصولات شود، در این صورت ممکن است روی گیاهان نتیجه عکس بگذارد و حتی رشد گیاهان را تحت تاثیر خود قرار دهد. هنگام استفاده از این سیستم مراقب باشید که ریشه گیاهان بیش از اندازه آبیاری نشود.

آبیاری سطحی

مشکلات کم آبی و یا استفاده زیاد از آب

با آبیاری مناسب گیاهان علاوه بر رشد سریع آن ها، می توانید املاح مضر موجود در خاک را به طور کامل  از بین ببرید. در حالی که آبیاری مزایای زیادی به همراه دارد، آبیاری بیش از حد و یا به مقدار کم ممکن است معایبی نیز داشته باشد. کم آبی می توانند باعث بروز عوامل زیر شود :

  • کاهش اندازه و کیفیت میوه
  • از دست دادن ارزش بازار از طریق کاهش بازده

آبیاری بیش از حد نیز می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند :

  • رشد رویشی ناخواسته
  • فرسایش
  • فشار بر منابع آب
  • شستشوی مواد مغذی
  • کاهش کیفیت محصول و کاهش بازده
  • هزینه های عملیاتی بالاتر برای تولید کننده ها
  • افزایش هزینه های عملیاتی (کار، پمپاژ، هزینه آب)
  • آفت کش ها، پاتوژن ها و علف های هرز برای پخش در طول آبیاری

نتیجه گیری

با توجه به این که در کشاورزی درصد زیادی از منابع آبی جهان را مصرف می کند، باید به دنبال راه حل مناسب برای آبیاری محصولات کشاورزی باشید. کشاورزان، دولت ها و سازمان های بین المللی همواره در تلاش هستند تا بتوانند بهترین راهکار را ارائه دهند. صرفه نظر از این که چه سیستم آبیاری برای محصولات شما مناسب است، شما عزیزان باید برای آبیاری محصولات خود از سیستم های به روز و مدرن استفاده کنید. با مطالعه این مقاله توانستید اطلاعاتی درباره انواع سیستم های آبیاری کسب کنید، با توجه به نوع محصولات خود می توانید بهترین نوع آبیاری را انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *